Meest gestelde vragen
Hoe kunnen wij u nog beter van dienst zijn? Voordat u met ons contact opneemt, bekijk hieronder eerst de meest gestelde vragen.
Waarom staat de naam Echocura op mijn rekening?
Alle onderzoeken en behandelingen van Echozorg vallen onder de verantwoordelijkheid van Stichting Echocura, orthopedische ZBC (Zelfstandig Behandelcentrum). Het AGB-nummer van Stichting Echocura is 22221104.
Wordt mijn rekening vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Alle consulten, onderzoeken en behandelingen die Echozorg uitvoert zijn gekenmerkt als Medisch Specialistische Zorg en worden daarom vergoed vanuit de Basispolis van uw zorgverzekering. Let op: uw eigen risico blijft van toepassing en bij sommige polissen betaalt u een eigen bijdrage. Per kalenderjaar moet u altijd de eerste € 385,00 aan zorgkosten die onder de basisverzekering vallen
zelf betalen. Naast het verplichte eigen risico kan het zijn dat u vrijwillig uw eigen risico heeft verhoogd. Het vrijwillige eigen risico is maximaal € 875,00. Naast het eigen risico betaalt u een deel eigen bijdrage, hoe hoog deze bijdrage is hangt af van uw polis.
Heb ik een verwijzing nodig?
De vergoeding van onze zorg vindt plaats op basis van een medische indicatie, dit betekent dat u moet zijn doorverwezen door uw huisarts of specialist. Uw verwijzing blijft sinds 2022 altijd geldig voor dezelfde aandoening.
Wat is een DBC?
Wanneer u zich aanmeldt bij Echozorg wordt er een traject voor u geopend, dit wordt ook wel een Diagnose Behandel Combinatie (DBC) genoemd. In dit traject worden alle medische gegevens en behandelingen geregistreerd. Aan de hand van deze gegevens wordt de DBC-declaratiecode bepaald, deze bestaat uit 2 cijfers, 1 letter en 3 cijfers (bijvoorbeeld 15C732). Er zijn ruim 4500 DBC’s met ieder hun eigen prijs.
Waarom krijg ik mijn nota pas na 4 maanden?
Een DBC heeft een openings- en sluitingsdatum. De looptijd kan variëren van 1 tot 120 dagen. Komt u binnen deze periode terug voor één of meerdere herhaalbezoek(en), dan vallen deze nog binnen deze DBC. Na 120 dagen mag de DBC pas worden ‘gesloten’ en kan hij worden gedeclareerd.
Waarom krijg ik nog een factuur voor dezelfde klacht?
Duurt de behandeling langer dan 120 dagen, dan wordt er een nieuwe DBC geopend. Het kan daardoor gebeuren dat u meerdere rekeningen ontvangt, ook al heeft u maar 1 klacht.
Waar is de prijs van mijn behandeling op gebaseerd?
De prijs van een DBC is gebaseerd op een gemiddelde van de geleverde zorg in NL en de bijbehorende gemiddelde zorgkosten. Niet iedere echo, consult of injectie wordt apart in rekening gebracht; het gaat om een gemiddelde van alle patiënten met dezelfde DBC.
Het kan dus zijn dat u meer of minder behandelingen en/of onderzoeken heeft gehad dan waar de gemiddelde DBC op is gebaseerd. Toch blijft de prijs van de DBC dan hetzelfde. De gemiddelde prijzen zijn vastgesteld door de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit).
Onze tarieven zijn gebaseerd op de tarieven van de NZa.
Waarom ligt de datum van de DBC vóór de datum van mijn consult?
Een vervolg DBC moet aansluiten op de daarvoor gaande DBC. Het kan dus zijn dat de datum van uw herhaalbezoek niet overeenkomt met de openingsdatum van de vervolg DBC.
Hoe werkt het als ik mijn nota in een ander kalenderjaar krijg dan mijn behandeling?
Door de looptijd van een DBC kan het zijn dat u een nota ontvangt in 2024 van een behandeling die in 2023 heeft plaatsgevonden. U kunt deze nota gewoon indienen bij uw zorgverzekeraar, zij kijken namelijk naar de openingsdatum van de DBC.
LET OP: Bent u in december veranderd van zorgverzekeraar? Stuur de nota naar de zorgverzekeraar waar u was verzekerd op het moment van het openen van de DBC.
Voorbeeld:
U krijgt in 2024 een nota van Echozorg met een DBC die is gestart op 12-11-2023. Op dit moment bent u verzekerd bij ONVZ, maar in 2023 was u verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. U stuurt de nota naar Zilveren Kruis Achmea, zij vergoeden de nota en verrekenen deze met uw eigen risico van 2023.